12 Eki 2017

Üniversiteye Girişte Yeni Sistem Açıklandı

YÜKSEKÖĞRETİME KURUMLARI SINAVI HAKKINDA GENEL BİLGİ

2018-2019 eğitim öğretim yılında yükseköğretime giriş sınavının yeni adı Yükseköğretim
Kurumları Sınavı’dır.
Yükseköğretim Kurumları Sınavı’nda, adaylar iki ayrı oturuma katılacaklardır. İlk oturumda,
adaylar Temel Yeterlilik Testi’ni alacaklardır. Bu testte adayların muhakeme, akıl yürütme,
mantıklı düşünme odaklı sözel ve sayısal becerilerinin, yani Türkçe’yi doğru kullanma,
okuma ve anlama, dil hakimiyeti ile matematiksel ilişkilerden yararlanmanın ölçülmesi
amaçlanmaktadır. Bunun örnekleri dünyada seçkin yükseköğretim sistemlerinde mevcuttur.
Öğleden sonraki ikinci oturumda ise adayların önceki yıllarda takip edilen usule uygun olarak
lise müfredatına dair bilgisi esas alınacaktır.

Yükseköğretim Kurumları Sınavı Takvimi
Yükseköğretim Kurumları Sınavı, Dil sınavı hariç Haziran ayının bir hafta sonu Cumartesi
günü yapılacak iki oturumlu bir sınavla gerçekleşecektir. Yabancı Dil sınavı ise aynı hafta
sonu Pazar günü tek oturumda gerçekleştirilecek ve soru sayısı 80 olacaktır.

Birinci Oturum
Türkçe ve Temel Matematik sorularından oluşan Temel Yeterlilik Testi olup, Türkçe ve
Temel Matematik soruları geçtiğimiz senelerde olduğu gibi bu sınavda da Milli Eğitim
Bakanlığımızın ortak müfredatına dayalı olacaktır.
Bütün adayların birinci oturuma girmesi zorunludur.
Birinci oturumdan sonra öğle arası verilecektir. Bu ara, adayların temel ihtiyaçlarını
karşılayabilmelerinin yanı sıra zihinsel olarak da rahatlamalarını sağlayacaktır.

Birinci Oturumun Uygulanması
40 adet Türkçe ve 40 adet Temel Matematik sorularından oluşan Temel Yeterlilik Testi,
Cumartesi günü sabah oturumunda gerçekleştirilecektir. Bu sınavın sonucu adayların Temel
Yeterlilik Testi Puanını (TYT-Puanı) belirleyecektir.

Birinci Oturumda Testlerin Ağırlıkları
Türkçe ve Temel Matematik testlerinin, Temel Yeterlilik Testi Puanının oluşmasına etkisi
eşittir. Yani Temel Yeterlilik Testi Puanında, Türkçe testinin ağırlığı %50, Temel Matematik
testinin ağırlığı %50’dir.

Temel Yeterlilik Testi Puanının Değerlendirilmesi
Bu test, önlisans ve lisans programlarının tercih edebilmesi için yükseköğretime giriş baraj
puanlarını belirleyecektir. Bu sene, geçen seneki önlisans ve lisans programlarının tercih
edilebilmesi için gerekli baraj puanlarında bir değişikliğe gidilmeyecektir.
Adayların bir önlisans programını tercih edebilmeleri için Temel Yeterlilik Testi Puanı’nın
(TYT-Puanı) en az 150 olması gereklidir. Temel Yeterlilik Testi Puanı 150’nin altında olan
adayların herhangi bir yükseköğretim programını tercih etme hakkı bulunmayacaktır.
Temel Yeterlilik Testi Puanı 180 ve üzeri olan adaylar ise lisans programlarını tercih etmeye
hak kazanacaktır.
Temel Yeterlilik Testi Puanı 200 ve üzeri olan adayların bu puanları, istedikleri takdirde bir
sonraki yıl için de geçerli olacaktır.

İkinci Oturum
Bu oturumda Türk Dili ve Edebiyatı-Coğrafya 1, Sosyal Bilimler, Matematik ve Fen Bilimleri
olmak üzere dört test yer alacak, sorular geçtiğimiz senelerde olduğu gibi bu sınavda da
müfredata dayalı olacaktır. Bu kapsam da, Milli Eğitim Bakanlığının müfredatıdır. İkinci
oturum, Cumartesi günü öğleden sonra gerçekleştirilecektir.

İkinci Oturumun Uygulanması
Cumartesi günü öğleden sonra gerçekleştirilecek olan ikinci oturumda, 40 adet Türk Dili ve
Edebiyatı-Coğrafya 1, 40 adet Sosyal Bilimler (Tarih, Coğrafya 2, Felsefe Grubu, Din Kültürü
ve Ahlak Bilgisi), 40 adet Matematik ve 40 adet Fen Bilimleri sorularından oluşmak üzere
dört test yer alacaktır.
Oturumların süresi geçmiş yıllardaki uygulamalar ve adaylarımızın sınav stresi yaşamamaları
hususları dikkate alınarak belirlenecektir.

İkinci Oturumda Testlerin Ağırlıkları
İkinci Oturumda uygulanacak testlerin ağırlıkları puan türüne göre aşağıdaki gibi olacaktır.
Tercih edilecek puan türüne göre:
Sözel puanda; Türk Dili ve Edebiyatı-Coğrafya-1 testinin ağırlığı %50, Sosyal Bilimler
testinin ağırlığı %50’dir.
Sayısal Puanda; Matematik testinin ağırlığı %50, Fen Bilimleri testinin ağırlığı %50’dir.
Eşit Ağırlık Puanda; Türk Dili ve Edebiyatı-Coğrafya-1 testinin ağırlığı %50, Matematik
testinin ağırlığı %50’dir.

Yerleştirme
Önlisans programlarında; Temel Yeterlilik Testi Puanı esas alınmakta,
Temel Yeterlilik Puanı (TYT-Puanı):[Türkçe Testi (%50)] +[Temel Matematik Testi (%50)]
Lisans programlarında ise; Dört puan türü (Sözel, Sayısal, Eşit Ağırlık, Dil) esas alınmaktadır.
Sözel, Sayısal, Eşit Ağırlık ve Dil puanları hesaplanırken Temel Yeterlilik Testi’nin etkisi
%40 olacaktır.
SÖZ: [Temel Yeterlilikler Testi (%40)] + [Sözel Test (%60)]
SAY: [Temel Yeterlilikler Testi (%40)] + [Sayısal Test (%60)]
EA: [Temel Yeterlilikler Testi (%40)] + [Eşit Ağırlık Testi (%60)]
DİL: [Temel Yeterlilikler Testi (%40)] + [Yabancı Dil Testi (%60)]
Belli programlar için getirilen başarı sıralaması şartına devam edilecektir.

Özel Yetenekle Öğrenci Alan Programlar
Özel yetenekle öğrenci alan programlarda geçen sene olduğu gibi baraj puanı bu yıl da aynı
tutulmuştur. Temel Yeterlilikler Testi’ne giren ve Temel Yeterlilik Puanı en az 150 olan
adaylar Özel Yetenekle Öğrenci Alan Lisans programlarını tercih edebileceklerdir

OBP Hesaplaması
Ortaöğretim Başarı Puanı’nın hesaplanmasında herhangi bir değişikliğe gidilmemiştir.
Yerleştirme puanlarına etkisi geçen seneki gibi aynı oranda olacaktır.
Meslek lisesi mezunlarına geçen seneki alan odaklı ek puan uygulamasına devam edecektir.
Engelli adaylara yönelik düzenlemelerin uygulanmasına devam edilecektir.

Özetle Yeni Sistemimiz

  • Daha yalın, sade ve kolay anlaşılabilir bir sistem,
  •         Sınav puan türleri 18’den, 5’e indirilmiştir,
  •         Sınav 5 hafta sonundan 1 hafta sonuna çekilmiş, 6 oturumdan 3 oturuma
    indirilmiştir.
  • Türkçe ve Temel Matematik’in merkezde olduğu Temel Yeterlilik esaslı
    değerlendiren,
  • Mesleki eğitimi önemseyen ve bu kapsamda tek bir puanla farklı MYO programlarını
    tercih etmeye imkan veren,
  • Orta öğretim kazanımlarını ve sürecini odağına alan ve önemseyen,
  • Önceki sistemde orta öğretim üzerinde 4 ay baskı oluşturarak, eğitimi aksatan
    olumsuzluğu ortadan kaldıran,
  • Öğrenciler üzerindeki sınav kaygısının etkilerini azaltan bir sistemdir.