6 May 2024

ÖĞR. GÖR. İREM ALTAN AKSU’NUN “TÜRKİYE’DEKİ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERİN ZORUNLU EĞİTİM- ÖĞRETİM SÜRECİNDEKİ FİZİKSEL AKTİVİTE DURUMU” İSİMLİ KİTAP BÖLÜMÜ YAYINLANDI.

Kitap İsmi: Eğitim Çalışmaları Eğitimin İçinde Bir Ömür

Kitap Bölümü İsmi: TÜRKİYE’DEKİ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERİN ZORUNLU EĞİTİM- ÖĞRETİM SÜRECİNDEKİ FİZİKSEL AKTİVİTE DURUMU


Özel gereksinimli bireylerin eğitiminde bilimsel kanıta dayalı yöntemlerin kullanılması, birey için belirlenen kazanım ve amaçlara ulaşmanın en doğru yoludur. Bilimsel kanıta dayalı yöntemler ABD’de Oxford Üniversitesinin yürüttüğü Kanıta Dayalı Sağlık Hizmetleri Programına dayanarak; Eğitim Bilimleri & Sosyal Bilimler alanlarında da kabul görmeye başlamıştır. 2020 yılında NCAEP tarafından yayınlanan Kanıta Dayalı Uygulamalar arasında “Egzersiz ve hareket” de yer almaktadır. Bireyin farklı düzeyde enerji kullanarak iskelet ve kas sistemlerinin harekete geçirmesini hedefleyen hareket ve egzersizleri içeren etkinlikler olarak tanımlanan fiziksel aktivite; normal gelişim gösteren bireylerde için de özel gereksinimli bireyler için de önemli bir yere sahiptir. Fiziksel aktivite genel olarak obezite, kalp-damar hastalıkları, hipertansiyon gibi hastalıklarda tedbir ve tedavi amaçlı kullanıldığı gibi; mental ve fiziksel sağlığı desteklemede, sosyal ortamlara uyumu artırmada, yıkıcı davranış örüntülerinin azaltılmasında da fayda sağlamaktadır. Özel gereksinimli bireylerde fiziksel aktivite yoluyla bahsedilen faydalara ek olarak; bedensel farkındalık geliştirme, bilişsel gelişimin desteklenmesi (yönergeye uyma, çalışma belleğinin gelişmesi vb.), sosyal becerilerin artırılması (akranlarla ilişki kurabilme, sıra bekleme, özgüven düzeyinin yükselmesi), özbakım becerilerinin kazandırılması, dil becerilerinin gelişimi (alıcı ve ifade edici dil) de desteklenebilmektedir. Bu bölümde, Türkiye’de özel gereksinimli bireylerin eğitim aldığı birimlerde yürütülen eğitim programlarının içerisinde fiziksel aktiviteye yer verilme durumu incelenmiştir.

ULUSLARARASI BİLİMSEL ARAŞTIRMA KİTABI
ISBN: 978-975-374-360-0
Trakya Üniversitesi Yayınevi
Alanı: Eğitim Çalışmaları